Skip to content Skip to footer

Nieruchomości inwestycyjne: co to znaczy dobra lokalizacja?

Korzystna inwestycja w nieruchomość wymaga dokładnego przeanalizowania wielu różnych aspektów z nią związanych. Dla wielu inwestorów ten etap jest zdecydowanie najmniej przyjemny, ale gwarantuje zwrot poniesionych kosztów w określonym czasie. Jedną z ważnych cech nieruchomości inwestycyjnej jest jej lokalizacja.

O co chodzi z lokalizacją?

Nieruchomości inwestycyjne mają być chętnie użytkowane, atrakcyjne dla kupującego lub dla najemców. Korzystna lokalizacja jest jednym z czynników bardzo łatwo przyciągających zainteresowane osoby czy firmy. Biorąc pod uwagę np. lokal użytkowy, można weryfikować jego lokalizację pod kątem możliwości. Każdy lokal będzie do czegoś służył, a lokalizacja może znacząco wpłynąć na łatwość ewentualnego wykorzystania.

Przykładem może być branża gastronomiczna. Jeśli docelową grupą zainteresowanych najemców są przedsiębiorcy z tej branży, lokalizacja powinna umożliwiać łatwą reklamę, konkurencyjność, doskonały dojazd. Wiele lokali znajduje się wzdłuż ruchliwych ulic, przy placach, blisko atrakcyjnych obiektów turystycznych. Dysponując takim lokalem można być pewnym, że chętnych nie zabraknie, a to pozwoli zdecydować się na najbardziej opłacalną opcję najmu.

Wszystko jest względne

Niektóre lokalizacje wydają się „spalone” już na samym początku, ale niekoniecznie musi tak być. Przedsiębiorcy z wielu branż doskonale odnajdą się np. poza miastem, jeśli dojazd do punktu będzie dobry. Łatwe znalezienie lokalu dzięki mapie czy nawigacji sprawia, że odległości przestają się aż tak liczyć. Do tego można zapewnić sobie lepszą konkurencyjność, bo w okolicy najprawdopodobniej nie ma wielu podobnych miejsc.

Z drugiej strony, atrakcyjna lokalizacja czasami nie gwarantuje automatycznych zysków. Tego rodzaju obszary są oblegane przez inwestorów, firmy, prywatnych przedsiębiorców. Dużo trudniej jest wykazać się na tle konkurencji, więc pojawiają się cięcia kosztów i trudności finansowe. Każdy wybór inwestycji powinna więc poprzedzić indywidualnie zrealizowana analiza rynku.